بی ام و

بِ‌اِم‌وِ به آلمانی: BMW که در ایران با نام بی‌ام‌دبلیو و بی‌ام‌وی نیز شناخته شده و نام آن کوتاه‌شدهٔ عبارتِ «بایِرن موتور وِرک» (به آلمانی: Bayerische Motoren Werke) و در زبان آلمانی به‌معنای صنایع موتوری بایرن است، یک شرکت خودروساز آلمانی است که از تولیدکنندگان بنام خودروهای لوکس و موتورسیکلت در جهان به‌شمار می‌آید. دفتر مرکزی این شرکت در شهر مونیخ قرار دارد. این شرکت تا سال ۱۹۴۵ در زمینه تولید موتور هواپیما هم فعال بود.
ساختمان مرکزی ب‌ام‌و در مونیخ، که به شکل موتور چهارسیلندر طراحی شده‌است

شرکت ب‌ام‌و در سال ۱۹۱۶ توسط فرانتس یوزف پوپ تأسیس شد. این شرکت مالک شرکت‌های رولز-رویس موتور کارز و مینی است. در سال ۲۰۱۵ ب‌ام‌و با ۲٬۲۷۹٬۵۰۳ دستگاه وسیلهٔ نقلیه دوازدهمین تولیدکننده بزرگ خودرو در جهان بود. این شرکت اکنون در کشورهای آلمان، برزیل، چین، هند، آفریقای جنوبی، انگستان و ایالات متحده آمریکا کارخانه تولید خودرو دارد.

امروزه بیشتر سهام ب‌ام‌و در اختیار خانوادهٔ کوانْدْت قرار دارد (اشتفان کواندت ۲۹٪، و سوزان کوانْدْت کلاتن ۲۱٪). حدود نیمی از سهام این شرکت نیز در بازار بورس فرانکفورت در دسترس عموم سهامداران است.

نام و نشان ب‌ام‌و

نشان این کارخانه از شکل پره‌های ملخ در حال چرخش هواپیما الهام گرفته شده‌است. این نشان در سال ۱۹۲۹ مورد تأیید این کارخانه قرار گرفت.

عوامل زیادی در طراحی چنین نشانی تأثیر داشتند که در این میان می‌توان به پرچم ایالت باواریا که به رنگ آبی و سفید است و همچنین کارخانهٔ موتورسازی راپ که آن هم در باواریا بود و رنگ‌های آبی و سفید را در نشان خود به کار برده بود؛ اشاره کرد. نخستین موفقیت این شرکت تولید هواپیماهای IIa inline-six بود که در زمان پیکارهای جنگی ایجاد شد. در هنگامهٔ جنگ جهانی دوم نیز ب‌ام‌و دوباره دست به تولید هواپیما و موتورهای آن برای نیروی هوایی آلمان زد.

جهت تهیه انواع ماکت های فلزی اسباب بازی ماشین های ایرانی و خارجی می توانید از طریق لینک های ماشین فلزی پیکان ، ماشین فلزی پژو 405 ، ماکت فلزی پژو 206 ، اسباب بازی سمند ، ماکت اسباب بازی سمند پلیس ، ماشین اسباب بازی هیوندای سانتافه ، ماشین فلزی پراید ، ماکت تیبا2 ، ماکت فلزی بنز قدیمی ، ماشین فلزی بی ام دبلیو کلاسیک ، ماشین فلزی ال نود L90 ، ماشین اسباب بازی نیسان سالار ، اسباب بازی هیوندای آزرا اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهارده + 19 =

× پشتیبانی آنلاین 24 ساعته